Blogeigenschappen logopedisten

Als logopedist help je cliënten bij hun problemen. Dat loopt uiteen van onder andere spraak-taalproblemen, tot afwijkende mondgewoonten, tot eet- en slikproblemen. Het werk vraagt om een set eigenschappen die je niet in elk werkveld tegenkomt. Herken jij jezelf in dit blog?

1. Op en top behulpzaam

Deze komt niet als een verrassing. Je bent continu bezig met mensen helpen. Het is je missie om cliënten vooruit te laten gaan en/of zelfs helemaal van hun problemen af te helpen. Als jij ziet dat iemand progressie maakt, geeft dat veel voldoening.

Een kind dat minder stottert, een kind dat zich beter kan verwoorden, een leerkracht die weer de hele dag zonder stemproblemen voor de klas kan staan of een oudere met de ziekte van Parkinson die zichzelf beter verstaanbaar weet te maken.

2. Uiteenlopende sociale vaardigheden

Het draait dan wel om de behandeling, als logopedist wil je ook dat je cliënten zich op hun gemak voelen bij je. Dat versterkt het effect van de behandeling ook weer. Omdat je vaak met uiteenlopende doelgroepen te maken krijgt, vraagt dit om veel sociale vaardigheden. 

Met een kind communiceer je heel anders dan met een volwassene en is de behandeling meer spelenderwijs. Maar ook per kind en per volwassene verschilt de manier van communiceren. Bij de een werkt hier en daar een lolletje heel goed, bij de ander wordt het gewaardeerd als je wat serieuzer bent.

3. Geduld is een schone zaak

De meeste banen waarbij met kinderen gewerkt wordt, vergen veel geduld. Helemaal als je kinderen iets bij wilt brengen en motiveren om ook zelf met jouw adviezen aan de slag te gaan. Voor volwassenen geldt dit soms ook. Geduld is dus een schone zaak. 

4. Flexibiliteit op zijn tijd

Helemaal in deze tijd komt het wel eens voor dat cliënten door ziekte niet kunnen komen of dat ze toch liever een andere dag komen. Dat betekent dat je als logopedist regelmatig in je planning moet schuiven of de behandeling moet wijzigen in een online behandeling. Dat vraagt om flexibiliteit.

Ook ziet je werkdag er elke dag anders uit doordat je met veel verschillende cliënten werkt die allemaal op een ander punt in de behandeling zitten. Helemaal als je over meerdere specialisaties beschikt, is geen dag hetzelfde. 

5. Geordend werken geeft rust

Hoewel je je voornamelijk bezighoudt met het behandelen van je cliënten, komt er ook een stukje administratie bij het werk kijken. Dat is iets waarbij je niet achter de feiten aan wil lopen, want dan stapelt het werk zich algauw op totdat het een hele kluif wordt. 

Als je jouw planning op orde hebt en de administratie ook goed weet bij te houden, maak je het werk een stuk leuker en makkelijker voor jezelf.

Helemaal in deze tijd komt het wel eens voor dat cliënten door ziekte niet kunnen komen of dat ze toch liever een andere dag komen. Dat betekent dat je als logopedist regelmatig in je planning moet schuiven of de behandeling moet wijzigen in een online behandeling. Dat vraagt om flexibiliteit.

Ook ziet je werkdag er elke dag anders uit doordat je met veel verschillende cliënten werkt die allemaal op een ander punt in de behandeling zitten. Helemaal als je over meerdere specialisaties beschikt, is geen dag hetzelfde. 

Ben jij logopedist en kun je jezelf helemaal vinden in dit blog? Of studeer je Logopedie en oriënteer je je op het werkveld? Klik gelijk door naar onze vacature voor Allround Logopedist.